Konfucjanizm

Konfucjanizm jest zbiorem nauk moralnych, powstałym w Chinach w VI i V p.n.e. Oparł się na instytucjach oraz praktykach funkcjonujących od wieków w Chinach. Swą popularność zawdzięcza przystosowaniu do warunków w jakich żyją do dziś mieszkańcy wielu krajów wschodu. Kult przodków czy system pokrewieństwa stał się ważnym elementem spajającym społeczeństwo z tą filozofią życia. Konfucjanizm należy do grupy najbardziej popularnych religii obok buddyzmu i taoizmu.

Konfucjusz (551-479 p.n.e.) żył w Chinach za panowania dynastii Zhou (ok.1027-256 p.n.e). W jego czasów królowie Zhou byli raczej marionetkowymi władcami. Prawdziwa władza spoczywała w rękach arystokratycznych przywódców księstw, którzy stale walczyli między sobą o wpływy i nowe terytoria. Młody Konfucjusz studiował tradycyjnych sześć sztuk: ceremonię, muzykę, powożenie wozami, łucznictwo, pisanie i arytmetykę. Miał nadzieję objąć funkcję urzędniczą na dworze księcia Lu. Stał się nawet ministrem sprawiedliwości, ale popadł w niełaskę i utracił to stanowisko. Rozczarowany opuścił rodzime księstwo. Konfucjusz wiele lat poświęcił na podróże między tymi zwaśnionymi krajami szukając przychylnego sobie i swojej nauce władcy. W końcu rozczarowany niepowodzeniem powrócił do ojczystego kraju Lu i osiadł w nim jako nauczyciel. Pierwszych uczniów przyjął w wieku lat trzydziestu. Był podobno skłonny przyjąć każdego, kto się do niego zgłosił. Uważał, iż powinny istnieć różnice klasowe w dostępie do nauki. Miał bardzo wielu uczniów. Okazał się znacznie lepszym nauczycielem niż politykiem. Jego szkoła została nazwana Ru, co oznaczało moralistów lub uczonych. Konfucjusz uważał siebie jedynie za przekaziciela wiedzy przodków i tradycji, nie za twórcę nowych idei. Jego nauki przetrwały przez dwa tysiące lat i wyznaczały rys cywilizacyjny wielu krajów. "Dialogi konfucjanńskie" zostały uznane za najbardziej wpływową księgę powstałą we wschodniej Azji.

Sam Konfucjusz doczekał się wielu kontynuatorów spośród których najbardziej znanych jest dwóch filozofów Ru: Mencjusz i Xun Zi. System filozoficzny zaproponowany przez Konfucjusza i kontynuowany przez jego uczniów nie był na początku tak popularny jak obecnie. Za panowania dynastii Qin doktryna ta była bezlitośnie prześladowana, ponieważ. Zjednoczyciel cesarstwa cesarz Qin Shi Huang był zdecydowanym przeciwnikiem konfucjanizmu. Epoka dynastii Qin trwała jednak zaledwie piętnaście lat. Następna dynastia Han wyniosła konfucjanizm ponad wszelkie inne nauki. Tak rozpoczął się okres wielkiego triumfu tej nauki. Konfucjanizm stał się podstawą chińskiej edukacji.

"Dialogi" Konfucjusza ukazują autora jako kontynuatora i przekaziciela tradycji, nie zaś jako twórcę nowej filozofii. Przekazywał swą wiedzę opartą na klasycznych księgach. Jednak jego nauki wykraczały poza owe teksty, ponieważ ich skomplikowany charakter sprzyjał interpretacji.

Najważniejszą cechą człowieka jest humanitarność tłumaczone jako życzliwość (ren) lub dobroć. "W swym pierwotnym znaczeniu ren jest chińskim terminem, określającym męskość lub dzielność, który w filozofii konfucjańskiej oznacza moralną jakość - doskonałą cnotę, innymi słowy boskość. " W pojęciu tym mieściło się wszystko inne ponieważ aby być humanitarnym należy być cierpliwym, posiadać hart ducha, być prostym w pozytywnym tego słowa znaczeniu, uprzejmym oraz powściągliwym. Kiedy jeden z uczniów zapytał filozofa co znaczy praktykować ren usłyszał, "miłować bliźniego". Nie jest to tożsame z chrześcijańską miłością do Boga i Boga do ludzkości, z miłowaniem wroga ani też z miłością między mężczyzną a kobietą.

Jak można przypuszczać z czasem zaczęto oddawać cześć samemu Konfucjuszowi. Po upadku dynastii Zhou, pojawiły się głosy iż cesarze dynastii Qin i Han nie posiadają mandatu niebios do rządzenia krajem. Prawo do władzy przypisywano nie komu innemu jak samemu Konfucjuszowi. Władza ta została mu rzekomo nadana przez Czarnego Cesarza. Uważano, że filozof dysponuje magicznymi mocami, na przykład magią i wróżeniem. Po śmierci Konfucjusza zaczęto wznosić mu pomniki i świątynie. Tak oto świecka cześć przekonań przerodziła się w coś w rodzaju religii. Kult Konfucjusza istnieje po dziś dzień i jest kultywowany w wielu krajach (np. w Japonii). Po śmierci mistrz, uczniowie jeszcze bardziej podkreślili rolę obrzędów i ceremonii. To mogło tylko pogłębić wiarę w boskość nauczyciela oraz oddawanie mu czci.

Autor: Hatamoto
Data dodania artykułu: 01.03.2006
Data modyfikacji artykułu: 14.02.2016
Prawa autorskie »

Prawa autorskie

W naszym wortalu Konnichiwa.pl pojawiło się wiele tekstów, które zostały nadesłane do redakcji. Mimo starań nie jesteśmy w stanie sprawdzić czy dany tekst nie łamie praw autorskich i nie jest plagiatem. W związku z tym prosimy o zgłaszanie takich tekstów pod adresem redakcja@konnichiwa.pl a ich autorów przepraszamy.

Na stronach serwisu Konnichiwa.pl znajdują się także teksty i zdjęcia pochodzące z innych stron www lub gazet/magazynów - jednak nasza redakcja otrzymała zgodę na ich zamieszczenie lub znajdowała się przy nich odpowiednia informacja o możliwości ich zamieszczenia z podaniem źródła.

Redakcja Konnichiwa.pl nie zezwala także na kopiowanie tekstów i zdjeć należących do członków redakcji bez uzyskania stosownej zgody.

Redakcja Konnichiwa.pl

« wstecz

Strona używa plików cookies. Stosujemy je aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie. Pamiętaj, że możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

zamknij