Hatsune Miku – vocaloidowy głos przyszłości

Ma 16 lat, 158 cm wzrostu oraz 42kg wagi.  
Do jej ulubionych gatunków muzycznych należy pop i dance. 
Śpiewa głosem Fujity Saki przekształconym przez oprogramowanie. 
Hatsune Miku.

Miku jest produktem oprogramowania służącego  do tworzenia muzyki. Ale czy tylko? Jest również rozpoznawalnym elementem japońskiej kultury popularnej, “wokalistką” konkurującą na scenie na równi z innymi artystami. Mówiąc o Miku, mówi się o niej niczym o żywej osobie, co z pewnością świadczy o jej znaczeniu.


Dokument Asahi TV „Vocaloid Hatsune Miku, the worlds virtual diva” (Źródło: YouTube )

Zanim Miku się pojawiła, czyli szczypta historii

W 2003 roku Yamaha Corporation rozwinęła oprogramowanie zwane Vocaloidem. Vocaloid tworzy piosenkę po uprzednim wprowadzeniu melodii oraz tekstu przez użytkownika (Kenmochi, 2012; Kenmochi i Ohshita, 2007; kevinayP, 2008; Tachibana, Nakaoka, i Kenmochi, 2010). Produkt będący rezultatem pracy badawczej został udostępniony innym przedsiębiorstwom zainteresowanym  komercyjnym wykorzystaniem oprogramowania.
Vocaloid nie tylko zastępuje ludzki głos, ale potrafi go modyfikować w zależności od oczekiwań twórcy.  Amatorzy mają szansę na równi z profesjonalistami tworzyć piosenki, które mogą cieszyć się uznaniem odbiorców w Internecie. Jak słusznie zauważa Espen Helgesen, fani Hatsune Miku są nie tylko odbiorcami, ale również twórcami jej piosenek (Helgesen, 2014, s. 3).
Początków oprogramowania we współczesnym rozumieniu należy doszukiwać się w 2003 roku, gdy przedstawiono publiczności utwór “Kimi no Uwasa” w wykonaniu vocaloida Kaito:


“Kimi no Uwasa” w wykonaniu vocaloida Kaito (Źródło: YouTube )

Kaito był pierwszym vocaloidem prezentowanym publicznie, wbrew temu, co pisze na licznych stronach w Internecie, iż Leon i Lola od Zero-G Limited  były pierwszymi vocaloidami – pojawili się w 2004 roku, czyli rok po debiucie Kaito (kevinayP, 2008).

Witaj Miku!

31 sierpnia 2007 roku Crypton Future Media Inc. wydała syntezator “初音ミクHATSUNE MIKU”. Mimo wcześniejszego brak zainteresowania odbiorców oprogramowaniem , to wersja z Hatsune Miku odniosła niespodziewany sukces. 
Najpopularniejszym obszarem aktywności Miku w Japonii jest Nico Nico Douga (NND,   „japoński YouTube” ; portal umożliwiający publikowanie własnych filmów).
 Sukces Miku nie jest wyłącznie rezultatem kreatywności jest twórców oraz sztabu marketingowego, ale przede wszystkim użytkowników Internetu, mogących dzielić się swoimi pomysłami, w których wykorzystują kreację Miku. Użytkownicy Vocaloidu z racji łatwości obsługi oprogramowania, zaczęli tworzyć własne piosenki.
Jednym z najbardziej znaczących przejawów twórczości fanów jest ten z 4 września  2007 r., gdy użytkownik NND Otomania stworzył animację z Hatsune Miku w roli głównej – „Ievan Polkka”, która stała się niesłychanie popularna:


Hatsune Miku śpiewa "Ievan Polkka", Źródło: YouTube

Innym utworem nierozłącznie kojarzonym  z Hatsune Miku jest  „World is mine” autorstwa grupy „supercell”, która stworzyła również inne utwory na bazie oprogramowania Vocaloid (np. „Melt”) .


Hatsune Miku „World is mine”  (Źródło: YouTube)

W 2009 roku Miku miała swój pierwszy koncert na żywo przed publicznością.  W tym samym roku Sega zaczęła wydawać serię gier muzycznych zatytułowaną  “Project Diva”, zarówno z jej udziałem zarówno, jak również innych vocaloidów. 

Miku jest definiowana nie tylko przez samą siebie. Jej odbiorcy nadają jej znaczenia, modyfikując ją w swoich filmach, piosenkach czy grafikach zależnie od swoich upodobań, czyniąc ją nieskrępowanym obiektem wolności artystycznej.

Miku istnieje nie tylko w wyobraźni jej fanów. Miku jest związana nie tylko z muzyką; jest ozdobą różnej maści akcesoriów, odzieży, elektroniki a nawet samochodów (itasha) . W 2011 roku wiodący japoński producent figurek Good Smile Company wydał na rynek figurki przedstawiające Miku – można je zobaczyć tutaj.


Itasha z Hatsune Miku (Źródło: YouTube)

VOCALOID A POPKULTURA

Jak widać, Hatsune Miku to nie tylko oprogramowanie muzyczne, lecz nierozłączny element japońskiej kultury popularnej. Mówiąc o Miku, nie można zapomnieć o innych vocaloidach, które również spotykają się z olbrzymim zainteresowaniem ze strony odbiorców.

Czym się różnią vocaloidy prócz głosu i wyglądu? Vocaloidy mają swoje atrybuty: Hatsune Miku kojarzona jest z czosnkiem dętym (zwanym również cebulą siedmiolatką, 0:54-059 sek. - tutaj żwawo nią macha), Kaito z lodami, Megurine Luka – z tuńczykiem.

Wraz z muzyką, zaczęła rozwijać się choreografia – taniec prezentowany w teledyskach przez vocaloidy jest  naśladowany przez ich fanów:


Megurine Luka, „Luka Luka Night Fever” (Live Party 2011 SAPPORO) (Źródło: YouTube)


Taniec uliczny do choreografii Megurine Luka „Luka Luka Night Fever” (Źródło: YouTube)
 

Co więcej, 8 października 2014 roku Hatsune Miku wystąpiła w programie Davida Lettermana “Late show” z piosenką “Sharing the World”. Jednak to nie wszystko – Hatsune Miku śpiewa nawet po polsku!


daniwell feat. Hatsune Miku „To i hola” (Źródło: YouTube)

Zakończenie

Miku przekracza granice Kraju Kwitnącej Wiśni gromadząc rzesze fanów na całym świecie, przekraczając granice Internetu, ale również rzeczywistości, funkcjonując  zarówno w przestrzeni wirtualnej, jak również rzeczywistości.

Miku dzięki starannie zbudowanemu wizerunkowi, niepowtarzalnej osobowości (stworzonej nie tylko przez producentów, ale również fanów) wykracza poza tradycyjne pojmowanie oprogramowania muzycznego.

Czy sukces Miku oraz innych vocaloidów jest modą, czy też zapoczątkował przełom w przemyśle rozrywkowym? Czy wkrótce zobaczymy nowych, wirtualnych-realnych idoli? Czas pokaże. 

Bibliografia

About HATSUNE MIKU | CRYPTON FUTURE MEDIA. (b.d.). http://www.crypton.co.jp/miku_eng (Dostęp: 3.08.2015 r.)
Hatsune Miku http://www.goodsmile.info/en/product/272/Hatsune+Miku.html (Dostęp: 3.08.2015 r.)
Helgesen, E. (2014). Miku’s mask: Fictional encounters in children’s costume play. Childhood, 1–15. http://doi.org/10.1177/0907568214554962
Kenmochi, H. (2012). Singing synthesis as a new musical instrument. W ICASSP (ss. 5385–5388). http://www.mirlab.org/conference_papers/International_Conference/ICASSP%202012/pdfs/0005385.pdf (Dostęp: 3.08.2015 r.)
Kenmochi, H., i Ohshita, H. (2007). VOCALOID - commercial singing synthesizer based on sample concatenation. Proc. Interspeech 2007, 4009–4010.
kevinayP. (2008, 08). Counting Down... http://www.vocaloidism.com/counting-down/ (Dostęp: 3.08.2015 r.)
Tachibana, M., Nakaoka, S., i Kenmochi, H. (2010). A singing robot realized by a collaboration of VOCALOID and Cybernetic Human HRP-4C. Proc. of InterSinging. 

Filmy

To i hola - daniwell feat. Hatsune Miku. https://www.youtube.com/watch?v=IoSzz-zr2eA (Dostęp: 3.08.2015 r.)
CV01 Hatsune Miku - Luka Luka Night Fever - Live Party 2011 SAPPORO. https://www.youtube.com/watch?v=AtJOgcYt8cY (Dostęp: 3.08.2015 r.)
Deviant Otaku【手描き】ワールドイズマイン【PV】~ Hatsune Miku - World is Mine. 
https://www.youtube.com/watch?v=EuJ6UR_pD5s (Dostęp: 3.08.2015 r.) 

ElkyDaMoose. (2012). Hatsune Miku itasha in Akihabara. https://www.youtube.com/watch?v=qM-qgMBOnIo (Dostęp: 3.08.2015 r.)
googoo888. (2012). [60fps Full風] World is Mine ワールドイズマイン -Hatsune Miku 初音ミク Project DIVA Dreamy theater English Romaji. https://www.youtube.com/watch?list=RDjhl5afLEKdo&v=NY__VTIUsiU (Dostęp: 3.08.2015 r.)
junichirokoizumi. (2007). Hatsune Miku sings „Ievan Polkka”. https://www.youtube.com/watch?v=kbbA9BhCTko (Dostęp: 3.08.2015 r.)
KozueClassic. (2012). Luka Luka ★ Night Fever. https://www.youtube.com/watch?v=PDlDgxP2QnI (Dostęp: 3.08.2015 r.)
moonchild897. (2014). Hatsune Miku on David Letterman! (FULL). https://www.youtube.com/watch?v=lwJ1i5lCw0M (Dostęp: 3.08.2015 r.)
SEGA. (2009). 【初音ミク】最新プロモーションムービー【Project DIVA】. https://www.youtube.com/watch?v=RKatLmsomjI#t=97 (Dostęp: 3.08.2015 r.)
YUKIO02225. (2008). Yamaha vocaloid KAITO  DEMO song „Kimi-no-uwasa” 君の噂. https://www.youtube.com/watch?v=W4tg7UT4-Ko (Dostęp: 3.08.2015 r.)
朝日新聞社. (2009). Vocaloid Hatsune Miku, the worlds virtual diva. https://www.youtube.com/watch?v=xBZOlipfjkQ (Dostęp: 3.08.2015 r.)

O autorze

Tomasz Burdzik – socjolog, filozof, pedagog, doktorant na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych tegoż uniwersytetu. Trzykrotny stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe, laureat Wyróżnienia JM Rektora UŚ za działalność naukową oraz popularnonaukową, najlepszy absolwent Uniwersytetu Śląskiego. Członek Japan Society. E-mail: tomasz.burdzik@gmail.com

Autor: Tomasz Burdzik
Data dodania artykułu: 18.08.2015
Data modyfikacji artykułu: 19.08.2015
Prawa autorskie »

Prawa autorskie

W naszym wortalu Konnichiwa.pl pojawiło się wiele tekstów, które zostały nadesłane do redakcji. Mimo starań nie jesteśmy w stanie sprawdzić czy dany tekst nie łamie praw autorskich i nie jest plagiatem. W związku z tym prosimy o zgłaszanie takich tekstów pod adresem redakcja@konnichiwa.pl a ich autorów przepraszamy.

Na stronach serwisu Konnichiwa.pl znajdują się także teksty i zdjęcia pochodzące z innych stron www lub gazet/magazynów - jednak nasza redakcja otrzymała zgodę na ich zamieszczenie lub znajdowała się przy nich odpowiednia informacja o możliwości ich zamieszczenia z podaniem źródła.

Redakcja Konnichiwa.pl nie zezwala także na kopiowanie tekstów i zdjeć należących do członków redakcji bez uzyskania stosownej zgody.

Redakcja Konnichiwa.pl

« wstecz

Strona używa plików cookies. Stosujemy je aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie. Pamiętaj, że możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

zamknij