Podróż do Japonii

Poznaj 3 najlepsze sposoby poruszania się po Tokio



Poruszanie się po tak ogromnym mieście jak Tokio może z początku wydawać się trudne ze względu na rozbudowany system komunikacji publicznej – jednak nic bardziej mylnego :-)

Komunikacja miejsca w stolicy Japonii jest jedną z najbardziej nowoczesnych i najbardziej punktualnych na świecie. Mimo, że codziennie korzysta z niej kilka milionów osób to Japończycy przemieszczają się nią bardzo sprawnie i szybko. Chciałbym podzielić się z Wami naszymi doświadczeniami jeśli chodzi o komunikację w Tokio.

Miejsce 3 – pieszo

Czy gdy będziemy zwiedzać Tokio to poruszanie się po nim na piechotę jest dobrym rozwiązaniem? Odpowiedź brzmi i tak i nie – wszystko zależy z jakiego miejsca do jakiego będziemy chcieli przejść.

Przykładowo wyznaczyłem w mapach Google 4 trasy:

  1. Asakusa (a konkretnie Kaminarimon „Brama grzmotów”) – Tokyo Sky Tree.
    Odległość pieszo około 1,3km, potrzebny czas na przejście 17 minut.
    Odnośnik do trasy: https://goo.gl/maps/92pDi4Qa7eBNFfQt8
  2. Asakusa (a konkretnie Kaminarimon „Brama grzmotów”) - Akihabara.
    Odległość pieszo około 2,7km, potrzebny czas na przejście 36 minut.
    Odnośnik do trasy: https://goo.gl/maps/ZvEH9n4veZuxqV2H9
  3. Dworzec Ueno – stacja Akihabara.
    Odległość pieszo około 1,4km, potrzebny czas na przejście 18 minut.
    Odnośnik do trasy: https://goo.gl/maps/RKUvPXBZx2cbUnMz8
  4. Asakusa (a konkretnie Kaminarimon „Brama grzmotów”) – stacja Shibuya.
    Odległość pieszo około 12km, potrzebny czas na przejście 2 godziny i 36 minut.
    Odnośnik do trasy: https://goo.gl/maps/JzfTjmeVuU3n7RndA

W przykładach o numerze 1, 2 oraz 3 jak najbardziej całą drogę możemy pokonać pieszo a przy okazji być może po drodze natkniemy się na jakieś ciekawe miejsca, sklepy czy też restauracje. Spacerując zwiedzimy także okolicę i zobaczymy „zwykłe” japońskie ulice i uliczki. Jeśli będziemy przejść z Asakusy do Tokyo Sky Tree to wystarczy „patrzeć w górę” i na pewno się nie zgubimy ;-)

Przykład o numerze 4 czyli przejście od „Bramy grzmotów” w dzielnicy Asakusa do stacji Shibuya (w pobliżu której jest m.in. słynne skrzyżowanie czy ten pomnik psa Hachiko) to już trasa o długości 12km. Oczywiście „dla chcącego nic trudnego” i możemy tego dokonać pieszo co potrwa ponad 2,5h ale również możemy przejechać ten odcinek metrem w około 30 minut.

Jeśli między wybranymi przez nas miejscami nie ma dużej odległości to jak najbardziej możemy pokonać go pieszo – zwłaszcza w godzinach szczytu tokijskiego metra i podczas ładnej pogody.

Miejsce 2 – kolej

Jedną z najważniejszych linii kolejowych w stolicy Japonii jest okrężna linia Yamanote łącząca najważniejsze dzielnice w Tokio. Pociągi kursują w odstępach 2-4 minut w każdą stronę a przejechanie całej trasy zajmuje około 60 minut. Do najważniejszych stacji należą takie jak: dworzec Tokio, Shinjuku, Shibuya, Shinagawa, Ikebukuro, Ueno, Akihabara.

User:Araisyohei, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jeśli mamy bilet JR PASS, o którym pisaliśmy w artykule „Japan Rail Pass (JR PASS) – podróżowanie po Japonii”, to możemy podróżować tą linią bezpłatnie. W niektórych przypadkach, jak np. przejazd pomiędzy stacją Tokyo i Shinjuku, najszybszą opcją transportu nie będzie ani linia Yamanote ani metro – będzie nią za to linia JR Chuo. Warto zawsze dokładnie sprawdzić, którą linią kolejową dostaniemy się do naszego celu najszybciej. Pewną ciekawostką jest to, że każda stacja linii Yamanote posiada indywidualną melodię przewodnią odgrywaną podczas przyjazdu pociągu na stację.

Miejsce 1 – metro

Na sieć metra w Tokio składa się 13 linii, niemal 300 stacji metra oraz całkowita długość wszystkich linii wynosząca ponad 300km. Metro zarządzane jest przed dwie firmy: Tokyo Metro oraz Toei Subway. Ciekawostką jest to, że nie ma stacji gdzie spotykają się wszystkie linie. Po przyjeździe do Tokio chyba każdy ma styczność z pewną mapką (zamieszczoną poniżej) przedstawiającą m.in. linie metra w Tokio. Mimo, że na początku mapka może przerazić to w rzeczywistości samo korzystanie z metra jest bardzo proste, intuicyjne i nie powinno stworzyć żadnych problemów.

Mapa metra w Tokio w .pdf

 

Jak „czytać” mapę metra?

Sprawdźmy to na 1 przykładzie – przejazd pomiędzy stacją Tokyo a Shibuya. Stacja metra Tokyo jest oznaczona na mapie symbolem M17 a stacja Shibuya symbolem Z01, F16 oraz G01. Co to oznacza? Czerwony kolor obramowania przy symbolu stacji M17 oznacza kolor linii metra, analogicznie litera „M” to symbol danej linii – w tym przypadku linia o nazwie „Marunouchi Line”. Pod literą znajduje się numer danej stacji czyli w tym przypadku stacja o numerze 17.

Stacje Tokyo oraz Shibuya nie są połączone bezpośrednio 1 linią więc czeka nas przesiadka… zapytacie pewnie w którym miejscu? Musimy na mapie metra znaleźć stację gdzie przecinają się linie metra ze stacji początkowej z liniami metra, które jeżdżą na stację docelową. Oczywiście może się tak zdarzyć, że będą potrzebne 2 lub 3 przesiadki ale skupmy się na przykładzie powyżej. Gdzie zatem czerwona linia metra ze stacji Tokyo przecina się z liniami metra ze stacji Shibuya? Przecina się w kilku miejscach :-) Możemy ze stacji M17 pojechać na stację M16 „Ginza” a następnie skorzystać z pomarańczowej linii metra „Ginza Line” od stacji G09 (gdzie łączą się linie metra: czerwona, srebrna oraz pomarańczowa) bezpośrednio do stacji G01 (Shibuya).

Alternatywne połączenia to M16 → M18 / Z08 → Z01 lub M16 → M09 / F13 → F16. Po kilku przejazdach raczej nikt nie powinien mieć problemów z podróżowaniem metrem jeśli tylko znamy stację początkową i końcową. Nawet jeśli pomylimy się i pojedziemy w odwrotnym kierunku to możemy wysiąść na najbliższej stacji i zawrócić.

Metro w Tokio - ceny

Podróżując metrem w Tokio mamy kilka opcji kupna biletów: bilety jednorazowe, bilety ważne przez określony czas (24h, 48h, 72h), skorzystanie z karty prepaid np. Suica lub PASMO. Cena biletów jednorazowych uzależniona jest od długości przejazdu a możemy je zakupić w automatycznych kasach biletowych znajdujących się przed wejściami na dany peron. W przypadku naszej pomyłki jeśli kupimy bilet na krótszą trasę niż ta którą podróżowaliśmy to zawsze bez problemu możemy dopłacić różnicę również w automatach przed przejściem przez bramki biletowe.

Karty prepaid Suica oraz PASMO również możemy kupić chyba na prawie każdej stacji metra w automatach biletowych oznaczonych logiem Suica lub PASMO. My akurat korzystaliśmy z tej drugiej chociaż tak naprawdę nie ma to żadnego znaczenia. Dodatkowo jakiś czas temu została wprowadzona specjalna wersja karty PASMO o nazwie „PASMO PASSPORT”, która może zostać kupiona tylko przez turystów w lokalizacjach podanych na stronie: https://www.pasmo.co.jp/visitors/en/buy/

Specjalna wersja karty jest ważna 28 dni (w przeciwieństwie do standardowej karty ważnej przez 10 lat), różni się wyglądem i będzie ciekawą pamiątką z podróży do Japonii. Koszt samej karty to 2000 jenów z czego do wykorzystania mamy 1500 oraz możemy oczywiście kartę doładować jeśli będzie taka potrzeba. Kartami IC (najważniejsze to oczywiście Suica i PASMO) możemy płacić za przejazdy metrem, prawie wszystkimi pociągami, autobusami w większości największych miast a także możemy nimi zapłacić w automatach z napojami czy też w niektórych sklepach i restauracjach.

Wracając jednak do podróżowania po Tokio to przechodząc przez bramki w metrze wystarczy wybrać odpowiednią bramkę oznaczoną napisem IC Card a następnie przyłożyć ją do „czytnika” bramki gdzie kasowane są bilety a zostanie z niej pobrana odpowiednia kwota (przy bramce gdy będziemy opuszczać peron metra).

Najbardziej opłacalną opcją podróżowania metrem w Tokio jest wykupienie biletów ważnych przez określony czas: 24h (cena 800 jenów), 48h (cena 1200 jenów) lub 72h (cena 1500 jenów). Bilety te najwygodniej kupić po przylocie na samym lotnisku lub w punktach informacji turystycznej w kilku miejscach w Tokio – lista miejsc jest dostępna na stronie: https://www.tokyometro.jp/en/ticket/travel/index.html Przechodząc przez bramki metra wkładamy po jednej stronie bilet, przechodzimy i odbieramy po drugiej – musimy pamiętać, żeby w pośpiechu nie zostawić naszego biletu :)

Yurikamone

Linia będąca poniekąd uzupełnieniem linii metra. Dzięki w pełni automatycznym pociągom (nie ma w nich maszynisty) dostaniemy się na wyspę Odaiba. Musimy jednak pamiętać, że na tej linii przejazd nie jest możliwy za pomocą biletów dobowych, kilkudniowych ani za pomocą biletu JR PASS. Aby dostać się na sztuczną wyspę Odaiba na której znajdują się m.in. takie atrakcje jak ogromny robot Gundam czy też replika Statuy Wolności najwygodniej jest skorzystać z karty prepaid np. PASMO.

Podstawa to dobry plan zwiedzania

Mimo, że metro kursuje co kilka minut i dojedziemy nim w najważniejsze miejsca turystyczne w Tokio to podstawą jest i tak dobry plan zwiedzania aby nie tracić naszego czasu. Jeśli mamy przeznaczone tylko kilka dni na Tokio to możemy zaznaczyć sobie na mapie wszystkie miejsca, które chcemy zobaczyć a następnie pogrupować je według odległości i dni w których będziemy je zwiedzać. Na przykład w jednym dniu atrakcje w okolicach Asakusy, Ueno, Akihabary w innym dniu Shibuya, Harajuku w kolejnym Shinjuku, Ikebukuro w następnym Tokio centralne i Ginza itd. Oczywiście to tylko przykład i wszystko zależy ile dni mamy przeznaczone na zwiedzanie Tokio i co dokładnie chcemy zobaczyć.

Podczas naszych podróży do Japonii nie korzystaliśmy w Tokio z takich środków transportu jak autobusy (nie było takiej potrzeby), taksówki (raczej nie należą do tanich) oraz nie wypożyczaliśmy rowerów :-) Jak dojechać z lotniska Narita do Tokio pisałem w artykule „Jak zorganizować wyjazd do Japonii?".

Informacje o artykule

Autor: Sebastian Homan
Data dodania artykułu: 13.06.2022
Data modyfikacji artykułu: 13.06.2022
Prawa autorskie »

Podziel się ze znajomymi
Komentarze

wstecz

Ta strona internetowa używa plików cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików w przeglądarce to zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji w naszej polityce cookies. zamknij